Poučení pro spotřebitele:Kamenictví, Kamenosochařství, Chrudim,Pardubice,Heřmanův Městec,Skuteč,Slatiňany,Přelouč,
Poučení pro spotřebitele
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR)
1/
INFORMAČNÍ POVINNOST PRODÁVAJÍCÍHO
Obecná informační povinnost
Dle
§ 14 odst. (1) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen „ZOS“),
„prodávající informuje spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o
subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného,
poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný. Informace musí zahrnovat
též internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže prodávající provozuje internetové stránky, uvede
tyto informace i na těchto internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi prodávajícím a
spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace podle věty první a druhé rovněž v
těchto obchodních podmínkách“.
Prodávající, za předpokladu, že naplní dikci zákona,
může způsob poskytování informací přizpůsobit charakteristikám svého podnikání. Jednou z forem, jak
tuto zákonnou informační povinnost naplnit, mohou být i tzv. reklamační řády vydávané podnikatelem.
S výjimkou oblasti telekomunikací, služeb finančního trhu a energetiky (podrobné vymezení v § 20e
ZOS) je subjektem mimosoudního řešení sporů Česká obchodní inspekce.
„V případě, že
dojde mezi námi a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o
poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na
mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,
kterým je
Česká obchodní inspekce
Ústřední inspektorát – oddělení ADR
Štěpánská 15
120 00 Praha 2
Email: adr@coi.cz
Web: adr.coi.cz “
Informační povinnost při vzniku sporu
Podle § 14 odst. (2) ZOS „v
případě sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím, který se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo,
poskytne prodávající spotřebiteli informace uvedené v odstavci 1 v listinné podobě nebo na jiném
trvalém nosiči dat.“
Trvalým nosičem dat je jakýkoli nástroj, který umožňuje
spotřebiteli nebo obchodníkovi ukládat informace určené jemu osobně, a to způsobem vhodným pro
jejich budoucí použití, po dobu přiměřenou jejich účelu, a který umožňuje reprodukci uložených
informací v nezměněném stavu. V praxi se bude jednat především o elektronickou
poštu.